سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۲۵ ب.ظ
الان وضعیت دانشآموزان با زمان ما خیلی فرق کرده. امکانات آموزشی زمان ما خیلی کم بود، کیفت درس دادن معلمها هم خیلی پایین بود، مشکل رفت و آمد و تغذیه هم بود به علاوه نبود کتاب و منابع درسی و علمی معتبر.
ولی به نظرم هنوز در یک چیز مشترکیم و چه بسا الان واقعا پر رنگ تر هم شده و اون اختلاف طبقاتی بود. زمان ما هم هر کی خانوادهاش با سوادتر بود و پولدارتر بچههاشون مدارس نمونه دولتی یا شاهد یا نمونه مردمی درس میخوندن، غیر انتفاعی کمتر بود. ولی الان پول خیلی نقشش بیشتر شده و مدارس غیرانتفاعی دیگه نظام طبقاتی آموزش رو بهحد اعلا رسوندن.
به هر روی در هر دورهای مشکلات خاص خودش وجود داره. لیکن نقش راهنمای تحصیلی هم در زمان دانشآموزی خیلی مهمه. یه معلم خوب یه معلم دلسوز یه معلم که حسود نباشه میتونه مسیر زندگی آدم رو عوض کنه.
ما که مدرسه مون معمولی بود ولی همیشه معدلم ۱۹ به بالا بود، نمیدونستم برای چی درس میخواندم فقط میخوندم، نمیدونستم مدرسه نمونه چیه، تیزهوشان چیه! میگفتن ثبت نام کن برای آزمون. بعدش میگفتن هفته بعد آزمونه، خب لامصب کلاسی ، آزمون آزمایشی ، چیزی قبلش میذاشتین!! میرفتیم سر آزمون میدیدیم سوالات مربوط به یه پایه بالاتره یا چیزایی که واقعاً معلم خصوصی یا دلسوز باید میگفت بخون.
خلاصه از هزینه هرچی میزنین فقط به فکر مدرسه خوب و خوش سابقه برای فرزنداتون باشین.
من الله توفیق.
پاسخ:
عرض کردم ، همین که معلم بودن خودش کمک کرده دیگه غیرانتفاعی هم بودین پس لذا خیلی درکی از مدارس معمولی ندارین ، حرفهای شما رو باید کسی بزنه که مدرسه معمولی درس خونده باشه و تیزهوشان یا نمونه قبول شده باشه.
نمیشه عمومیت داد به همه.
گله نکنید ، مدرسه دولتی معمولی در گذشته و حتی حال یعنی هدر رفت عمر یعنی هزار مشکل فرهنگی به خاطر ثبت نام الکی و بی برنامه دانشآموزان با شرایط خانوادگی افتضاح، وقتی کل انرژی و وقت معلم صرف کنترل بچهها میشد، کسی هم که طاووس خواهد جور هندوستان کشد. ناشکری نکنید.
البته الان جو مدارس تیزهوش چه جوری هست رو نمیدونم، اما با یه برنامه درست و معلمهای خوب که اکثرشان در چنین مدارسی بودن و پشتکار دانشآموز کسب موفقیت احتمال بالایی داشت. نه مثل ما در مدارس معمولی یله و رها ....
بیشتر روی سخنم با سیستم آموزشی کشور هست که سیاستگذاری درستی چه از قبل و چه الان نداشته و نداره...
در ضمن جامعه آماری که من از گذشته سراغ دارم بودن در چنین مدارسی تقریبا تضمین موفقیت در کنکور بود( البته استثنا همیشه وجود داره) ولی اون کلیات هست که ملاک قرار میگیره.
پاسخ:
نه دکتر نه.🥲
اصلا هم اینطور نیست، هر دانشآموزی باید استعداد یابی بشه و با توجه به علاقهاش ادامه تحصیل بده، شاید یکی موسیقی دوست داشت، یکی برق خودرو ، یکی دکتری یکی مهندسی ، مهم اینه که شرایط را فراهم کنی بدون تبعیض.
اون بخش که ما گفتیم طبعا برای کسایی بود که خواهان تحصیلات دانشگاهی بودن، الان رو نبینین، دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ شهر چند میلیونی چند تا مهندس و دکتر داشت؟ تحصیل در اون زمان در مقاطع بالا به معنای داشتن شغل بود.
همه جانبه باید بنگرید دکتر 👏🙂
پاسخ:
خیلی ممنون دکتر 🙂
هعععععععی🥲
تشویق همه جانبه 👏👏👏🙂
پاسخ:
سوال اینجاست، خب چرا بچه درسخوان های مدرسه های عادی نباید موفق بشن چون مثلا خانواده با سواد یا پول ندارن باید متوقف بشن؟
پاسخ:
این چیزهایی که فرمودین منافی حرف بنده نیست، اگه این مدارس مشکلات دارن ، باید حل بشه نه اینکه چون این مشکلات هستن بیایم بگیم این مدارس فلان و بیسار هستن.
باز هم میگم اگه سیستم گزینش درست باشه و حمایت صورت بگیره یکسان از بیپول و پولدار و و صد البته فقط یک بعدی نباشه همچنان برتری دارن.
ژنتیک رو نفهمیدم برای ورود به این مدارس ملاک اصلی مگه نباید درسخوان بودن( واقعی نه آشنابازی) باشه؟
آزمون ورودی ملاک خوبی هست به شرطی که مواد آزمون و آموزش اون در دسترس همگان ( کسایی که مستعد هستن) قرار بگیره.
نه اینکه فلان مدرسه منطقه ۱ برنامه داشته باشه برای دانش آموزانش و فلان مدرسه منطقه محروم مثل گوسفند با دانشآموزان برخورد کنه
چرا کج میفهمین؟
پاسخ:
مشکل مدارس معمولی خیلی ریشهای تر هست، من خودم معلم این مدارس بودم اصلا محیط وقت فرهنگ کلاس برنامه رفتار و هزاران چیز دیگر این مدارس از بیخ مشکلات اساسی داره و مقایسه اون با مشکلات غیر انتفاعی ها و تیزهوشان و نمونه نشان از دید تکبعدی شما داره.
پاسخ:
این همون حرف من هست ، من هم میگم با کنترل ورودی مدارس معمولی هر کسی رو راه ندن که معلم ۹۰ درصد انرژیش رو صرف ساکت کردن و کنترل دانش آموز مساله دار کنه . اگه دانش آموز مستعدی هست بی پول هست راهنمایش کنن، هدایتش کنن
یه مثال میزنم خلاص ببینید فرق اون چیزی که من میگم باشما اینه:
مثل یه سفره غذا هست که در مدارس معمولی اصلا غذایی تو سفره نیست بزرگوار بعد شما میاین میگین نه به نظرم گوشتش کمه نمکش زیاده ادویه فلان نزدن....
گرامی فاتحه مدارس معمولی خونده شده ، ۹۰ درصد ورودی های رشته ها و دانشگاه های مشهور از مدارس غیر معمولی هستن و بعضیاشون هم ۱۰۰ درصد. اون وقت شما به فکر نمک غذا هستین.( مشکلات مدارس غیر معمولی قابل کتمان نیست ولی در مقایسه با مدارس معمولی مطرح کردنشون عجیبه:| )
پاسخ:
یعنی شما اگه پول و امکان ثبت نام دختر یا پسرتون رو در یه مدرسه خوب غیرانتفاعی داشته باشین حاضر هستین اونا رو در یک مدرسه معمولی ثبت نامش کنید؟
واقع بین باشین.
شرایط مدارس معمولی جای رشد و بالندگی رو در حال حاضر نداره.
در مورد چیزی که هست حرف بزنید نه آرزوهاتون...
پاسخ:
انشاءالله که بهترین تصمیم رو بگیرین برای فرزندانتون.
لیکن خنده مان گرفت از این پاسخ شما ، چرا مصداقی پاسخ میدین، صحبت ما کلی هست وقتی ورودی دانشگاه معتبر ، مدارس معمولی محلی از اعراب ندارن و این یعنی در حال حاضر گزینه مد نظر شما کمتر از ۱۰ درصد امکان یافتش هست. دید شما باید کلی باشه ، کل سیستم رو در نظر بگیرین. در ضمن صحبت ما در مورد حال حاضر هست. بله اگه تحولی صورت بگیره در سیستم فشل آموزش و پرورش ما هم قاعدتاً در دیدگاهمون تجدید نظر میکنیم.
لاکن در حال حاضر این ره به ترکستان است و در مدارس معمولی حق بچههای مستعد ضایع خواهد شد.
البته شاید این که در سیستم آموزش و پرورش کار میکنید هم روی دیدگاهتون تاثیر گذاشته در عدم پذیرش مشکلات مدارس معمولی :)
پاسخ:
گرامی یه چند تا مدرسه که نمیتونه نماینده همه مدارس باشه، شما مثلا تحصیل کرده هستین. به آمار رجوع کنید .
در صد موفقیت مدارس معمولی چرا اینقدر پایینه پس؟
اولین قدم حل مشکل پذیرفتن خود مشکل هست ، چرا لج میکنید😐
پاسخ:
دیدگاه شما هم درسته، منتها شما روی کیفیت خروجیها بحث دارین
من روی خروجی داشتن یا نداشتن.
و در حا ل حاضر مدارس معمولی با ادامه این روند فعلی خروجی ندارند.
امیدوارم که سیستم آموزشی اصلاح بشه و از این حالت طبقاتی بیرون بیاد.
و من الله توفیق.
اما مادرم معلم بود
بعد چند سال بقیه ی دبستانم بردنم غیر انتفاعی ...
کلاس اضافه ای برای تیزهوشان شرکت نکردم
اما قبول شدم
شانسی یا اینکه واقعا باهوش بودم اونموقع ها یا چیزای دیگه
۶ سال هم تیزهوشان درس خوندم
دبیرستان هم رفتم تجربی ..
دانشگاه به بعد رو هم که می دونید ...
من فکر نمی کنم الان فرق بخصوصی داشته باشم با کسی که مدرسه سمپاد و نمونه وغیر انتفاعی نرفته
غیر از اینکه اونا خاطره دا ن از راهنمایی و دبیرستانشون و من ندارم
اونا ریزش مو ندارن من دارم
اونا شب تا صبح بیدار نمی موندن
ما می موندیم
اونا تک تک همکلاسی هاشون براشون دشمن و رقیب نبود ولی برای ما بود
اونا با معدل زیر ۱۷ شهریوری نمی شدن ، ما می شدیم
اونا سوال های مهندسی شیمی و کنکور دکترا ازشون امتحان نمی گرفتن ... از ما گرفتن
خیلی وقت ها هم بچه های مدرسه های عادی خیلی درس خون تر و باهوش تر و دارای سلامت روان تر بودن ....
الان هم که بزرگ شدیم دیگه هیشکی یادش نیست کی کدوم مدرسه درس خونده
غیر از اینکه اون بچه ها از من خوشگل تر
روابط اجتماعی بالاتر
خوشتیپ تر
پولدار تر
و سر و زبون دار ترن فرق بیشتری بین خودم و اونا نمی بینم ...
تیزهوشان هم تیزهوشان های قدیم ...
ما ۱۲ تجربی بودیم ... حساس ترین مقطع ... معلم فقط از روی کتاب می خوند و می گفت اگه می خواید مسئله هاش رو یادتون بدم کلاس اضافه بیرون مدرسه رو شرکت کنید :)
البته که دلسوز هم خیلی بود ولی اونجا هم خبری نیست :))