کهکشان آبی 1

گاه نوشته

کهکشان آبی 1

گاه نوشته

بایگانی

آخرین مطالب

372. فرزند زمانه

سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۲۵ ب.ظ

الان وضعیت دانش‌آموزان با زمان ما خیلی فرق کرده. امکانات آموزشی زمان ما خیلی کم بود، کیفت درس دادن معلم‌ها هم خیلی پایین بود، مشکل رفت و آمد و تغذیه هم بود به علاوه نبود کتاب و منابع درسی و علمی معتبر.

ولی به نظرم هنوز در یک چیز مشترکیم و چه بسا الان واقعا پر رنگ تر هم شده و اون اختلاف طبقاتی بود. زمان ما هم هر کی خانواده‌اش با سوادتر بود و پولدارتر بچه‌هاشون مدارس نمونه دولتی یا شاهد یا نمونه مردمی درس می‌خوندن، غیر انتفاعی کمتر بود. ولی الان پول خیلی نقشش بیشتر شده و مدارس غیرانتفاعی دیگه نظام طبقاتی آموزش رو به‌حد اعلا رسوندن.

به هر روی در هر دوره‌ای مشکلات خاص خودش وجود داره. لیکن نقش راهنمای تحصیلی هم در زمان دانش‌آموزی خیلی مهمه. یه معلم خوب یه معلم دلسوز یه معلم که حسود نباشه می‌تونه مسیر زندگی آدم رو عوض کنه.

ما که مدرسه مون معمولی بود ولی همیشه معدلم ۱۹ به بالا بود، نمی‌دونستم برای چی درس می‌خواندم فقط می‌خوندم، نمی‌دونستم مدرسه نمونه چیه، تیزهوشان چیه! می‌گفتن ثبت نام کن برای آزمون. بعدش می‌گفتن هفته بعد آزمونه، خب لامصب کلاسی ، آزمون آزمایشی ، چیزی قبلش می‌ذاشتین!! می‌رفتیم سر آزمون می‌دیدیم سوالات مربوط به یه پایه بالاتره یا چیزایی که واقعاً معلم خصوصی یا دلسوز باید می‌گفت بخون.

خلاصه از هزینه هرچی می‌زنین فقط به فکر مدرسه خوب و خوش سابقه برای فرزنداتون باشین.

من الله توفیق.

۰۳/۰۲/۲۵
مهرداد

نظرات  (۱۱)

ما پولدار که نبودیم
اما مادرم معلم بود
بعد چند سال بقیه ی دبستانم بردنم غیر انتفاعی ...
کلاس اضافه ای برای تیزهوشان شرکت نکردم

اما قبول شدم
شانسی یا اینکه واقعا باهوش بودم اونموقع ها یا چیزای دیگه
۶ سال هم تیزهوشان درس خوندم
دبیرستان هم رفتم تجربی ..
دانشگاه به بعد رو هم که می دونید ...

من فکر نمی کنم الان فرق بخصوصی داشته باشم با کسی که مدرسه سمپاد و نمونه وغیر انتفاعی نرفته

غیر از اینکه اونا خاطره دا ن از راهنمایی و دبیرستانشون و من ندارم
اونا ریزش مو ندارن من دارم
اونا شب تا صبح بیدار نمی موندن
ما می موندیم
اونا تک تک همکلاسی هاشون براشون دشمن و رقیب نبود ولی برای ما بود
اونا با معدل زیر ۱۷ شهریوری نمی شدن ، ما می شدیم
اونا سوال های مهندسی شیمی و کنکور دکترا ازشون امتحان نمی گرفتن ... از ما گرفتن

خیلی وقت ها هم بچه های مدرسه های عادی خیلی درس خون تر و باهوش تر و دارای سلامت روان تر بودن ....


الان هم که بزرگ شدیم دیگه هیشکی یادش نیست کی کدوم مدرسه درس خونده

غیر از اینکه اون بچه ها از من خوشگل تر
روابط اجتماعی بالاتر
خوشتیپ تر
پولدار تر
و سر و زبون دار ترن فرق بیشتری بین خودم و اونا نمی بینم ...


تیزهوشان هم تیزهوشان های قدیم ...
ما ۱۲ تجربی بودیم ... حساس ترین مقطع ... معلم فقط از روی کتاب می خوند و می گفت اگه می خواید مسئله هاش رو یادتون بدم کلاس اضافه بیرون مدرسه رو شرکت کنید :)

البته که دلسوز هم خیلی بود ولی اونجا هم خبری نیست :))
پاسخ:
عرض کردم ، همین که معلم بودن خودش کمک کرده دیگه غیرانتفاعی هم بودین پس لذا خیلی درکی از مدارس معمولی ندارین ، حرف‌های شما رو باید کسی بزنه که مدرسه معمولی درس خونده باشه و تیزهوشان یا نمونه قبول شده باشه.
نمی‌شه عمومیت داد به همه.
گله نکنید ، مدرسه دولتی معمولی در گذشته و حتی حال یعنی هدر رفت عمر یعنی هزار مشکل فرهنگی به خاطر ثبت نام الکی و بی برنامه دانش‌آموزان با شرایط خانوادگی افتضاح، وقتی کل انرژی و وقت معلم صرف کنترل بچه‌ها می‌شد، کسی هم که طاووس خواهد جور هندوستان کشد. ناشکری نکنید.
البته الان جو مدارس تیزهوش چه جوری هست رو نمی‌دونم، اما با یه برنامه درست و معلم‌های خوب که اکثرشان در چنین مدارسی بودن و پشتکار دانش‌آموز  کسب موفقیت احتمال بالایی داشت. نه مثل ما در مدارس معمولی یله و رها ....
بیشتر روی سخنم با سیستم آموزشی کشور هست که سیاست‌گذاری درستی چه از قبل و چه الان نداشته و نداره...
در ضمن جامعه آماری که من از گذشته سراغ دارم بودن در چنین مدارسی تقریبا تضمین موفقیت در کنکور بود( البته استثنا همیشه وجود داره) ولی اون کلیات هست که ملاک قرار می‌گیره.


وااااای آقا مهرداد
خدا به داد بچه هاتون برسه:))
این که کل مدرسه رفتن رو مساوی آموزش دیدن برای غلبه بر غول کنکور میبینید آدم رو نگران فرزندان آینده تون می‌کنه:)
پاسخ:
نه دکتر نه.🥲
اصلا هم اینطور نیست، هر دانش‌آموزی باید استعداد یابی بشه و با توجه به علاقه‌اش ادامه تحصیل بده، شاید یکی موسیقی دوست داشت، یکی برق خودرو ، یکی دکتری یکی مهندسی ، مهم اینه که شرایط را فراهم کنی بدون تبعیض.
اون بخش که ما گفتیم طبعا برای کسایی بود که خواهان تحصیلات دانشگاهی بودن، الان رو نبینین، دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ شهر چند میلیونی چند تا مهندس و دکتر داشت؟ تحصیل در اون زمان در مقاطع بالا به معنای داشتن شغل بود.
همه جانبه باید بنگرید دکتر 👏🙂
حالا بهتر شد مهندس:)
دیگه نگران فرزندان آینده تون نیستم😅
جمله آخر تشویق بود یا توصیه؟ :))
پاسخ:
خیلی ممنون دکتر 🙂
هعععععععی🥲
تشویق همه جانبه 👏👏👏🙂
مدارسی که درسخونترها یا کسایی که امکانات دریافت اموزش بهتر (چه پولی چه محیط خانواده) رو دارن جذب میکنه
خب بدیهیه که در کنکور نتیجه بهتری میده
ربط خاصی هم به اتفاقاتی که داخل مدرسه میفته نداره، چه بسا خیلی هاشون استعداد کودک رو کور کردن
اما نتیجه غالبا رتبه‌های برتر و اینده‌های موفق‌تره، چون تفداد قابل توجهی از بچه‌های مستعد رو گلچین کردن
اون بچه در مدرسه عادی هم میخوند نتیجش مشابه میبود. مگر فقط له یه شرط و به یک استثنا : اون کودک یک استعداد دیگه اش یا یه مهارت اجتماعی رو که در مدرسه عادی میتونست بهش برسه رو تو تیزهوشان بندازه دور.
اون موقع اره رفتن به این مدارس خاص میتونه مسیر زندگی رو عوض کنه

:)



درمورد مدارس خاص خوشبینانه نگاه میکنید اما مدارس عادی واقع بینانه مایل به بدبینانه
واسه همین براتون اینجوری میاد...
پاسخ:
سوال اینجاست، خب چرا بچه درسخوان های مدرسه های عادی  نباید موفق بشن چون مثلا خانواده با سواد  یا پول ندارن باید متوقف بشن؟

بحث اینه درسخون بودن تنها قاکتور موفقیت نیست
از ژنتیک گرفته تا محیط، چه از لحاظ ثروت چه شعور و تربیت خانواده و.... خیلی چیزها موثره
به کودکی که مجموعه این شرایط رو داره بگیم کودک مستعد
مدارس خاص نعداد قابل توجهی از کودکان مستعد رو برای خودشون برداشتن. دلیل اینکه خیلی از موفق شده‌ها از این مدارس هستن هم همینه، که اونا از قبل همین بودن. خیلی ها هم هستن بچه خودشون رو بزور چپوندن تو ابن مدارس که بگذریم.
شما میگید کودک مستعد تو مدرسه عادی موفق نمیشه اما تو مدرسه خاص میشه؟ من میگم نه. تاثیر داره اما خیلی خیلی کمتر از اون چیزیه که شما تصور میکنید
ضمن اینکه مدارس خاصمون اصلا وضعیتی که شما تصور میکنید رو نداره‌. خودتون گفتید استعدادهای متنوع، همچین چیزی تو اکثریت مدارس سمپاد و غیر انتفاعی کاملا قفله و مفهومی کاملا ناشناخته است. به طوری که استعدادها و مهارتهای کودک سرکوب میشه حتی


دوستم تو مدرسه ابتدایی خاص شهرمون تدریس میکرد، برای کلاس سوم. اولیا اصرار میکردن تست کار کن باهاشون که تیزهوشان قبول شن. قبول نکرد و گفت اینا هنوز بچن وقت تست زنی اشون نیست. اونقدر رفتن اداره اموزش پرورش و اینور اونور شکایت کردن که نگم. برای کارش کلی مشکل پیش اوردن همین اولیا. اخرش مدیر گفت یا تست کار کن یا سال بعد برت نمیدارم.
مدرسه غیر انتفاعی همینه. اولیا ارباب رجوع هستن. پول دادن و تو رو خریدن. هرچی دستور بدن باید همون بشه وگرنه پولشون رو برمیدارن و میبرن مدرسه دیگه. فکر میکنید مدرسه‌ای که به ساز اولیلی غالبا نااگاه برقصه (سواد تا دکتری هم خیلیاشون دارنا، اما سواد که شعور و آگاهی نمیاره) چطور مدرسه‌ای میشه؟
میدونید اکثر دانش اموزان مدارس غیر انتفاعی تو امتحان نهایی گند زدن؟ بعد کاشف به عمل اومد چون دل اولیا نشکنه مدرسه قبلا الکی به بچه نمره ۲۰ میداده. که خوشحال بشه و پول بیشتری بشه ازش گرفت. امتحان نهایی نمره واقعی مشخص شد....
پاسخ:
این چیزهایی که فرمودین منافی حرف بنده نیست، اگه این مدارس مشکلات دارن ، باید حل بشه نه اینکه چون این مشکلات هستن بیایم بگیم این مدارس فلان و بیسار هستن.
باز هم می‌گم اگه سیستم گزینش درست باشه و حمایت صورت بگیره یکسان از بی‌پول و پول‌دار و و صد البته فقط یک بعدی نباشه همچنان برتری دارن.
ژنتیک رو نفهمیدم برای ورود به این مدارس ملاک اصلی مگه نباید درسخوان بودن( واقعی نه آشنابازی) باشه؟
آزمون ورودی ملاک خوبی هست به شرطی که مواد آزمون و آموزش اون  در دسترس همگان ( کسایی که مستعد هستن) قرار بگیره.
نه اینکه فلان مدرسه منطقه ۱ برنامه داشته باشه برای دانش آموزانش و فلان مدرسه منطقه محروم مثل گوسفند با دانش‌آموزان برخورد کنه
چرا کج می‌فهمین؟
 
اگه بنا به این باشه که " چون این مشکلات هستن دلیل نمیشه که بگیم این مدارس فلان و بهمان" خب همین موصوع به مدترس عادی هم صادقه

اتفاقا مدارس عادی اگه معلم درست و اصولی پیش ببره و اداده سنگ نندازه خیلی هم بهترن، چون کودک تو محیط واقعیه نه ایزوله. میتونه همه بعدی رشد کنه. این گودک رو به زور بفرستی تیزهوشان شاید رتبه اش بهتر بشه اما از اون طرف مهارت اجتماعیش داغون میشه. شاید سطح علمیش بره بالا اما سواد اقتصادیش میاد پایین پایین



چه تو ابتدایی
چه دبیرستان و کنکور
مدارس خاص غالبا (نمیگم همشون، استثنا هم دارن) فقط ادا هستن. دلیل عمده اینکه خروجی موفق زیادی میدن هم اینه که ورودی مستعد داشتن
به عنوان کسی که سر سوزنی مطالعه در موصوعات اموزش پرورش داره میگم اینا رو




ژنتیک یکیش ضریب هوشیه
یا یه سری استعدادهای خاص که ذاتین و...
پاسخ:
مشکل مدارس معمولی خیلی ریشه‌ای تر هست، من خودم معلم این مدارس بودم اصلا محیط وقت فرهنگ کلاس برنامه رفتار و هزاران چیز دیگر این مدارس از بیخ مشکلات اساسی داره و مقایسه اون  با مشکلات غیر انتفاعی ها و تیزهوشان و نمونه نشان از دید تک‌بعدی شما داره.
با عرض پوزش شما کج نگاه میکنید 😅

مدرسه منطقه ۱ برنامه داره برای دانش اموزاش. خب. بجز معدود موارسی که برنامه‌هاشون به درد بخورن، بقیه‌اشون با این برنامه چه گلی به سر بچه زدن؟ به زور فرستادنش تیزهوشان یا چه میدونم رتبه المپیاد براش گرفتن؟ شما فکر میکنید ضامن خوشبختی کودک شدن اما تو اینده دراز مدت (حداقل ۱۰ سال بعد، شاید هم ۴۰ سال) خواهید دید که بدبختش کردن! اگه همون کودک واقعا مستعد بود تو مدرسه کم برخوردار هم موفقیت کسب میکرد. قطعا دیرتر و با تلاش بیشتر اما بالاخره بهش میرسید.


عوضش اونی که تو مدرسه محروم مثل گوسفند باهاش برخورد شده مهارت زندگی تو جهنم رو یاد گرفته. اگه دنیای پیرامون کودک همینه باید مهارت مقابله باهاش رو یاد بگیره! اگه محیطش این نبود قطعا میتونستن با اعتراض و پیگیری پدر معلم رو دربیارن.
وقتی میرسن به سال کنکور، هردو یک میزان درس خوندن! اونی که مدرسه خاص خونده سه سال پیش همه این مباحث رو تموم کرده، احساس میکنید خیلی جلوئه؟ خیر! سه ساله داره درجا میزنه و دیگه حالش از این محتوا بهم میخوره! عقش میگیره موقع درس خوندن.
درسته تو غول کنکور مافیاها نقش مهمی دارن و اینجا نقش پول خیلی برجسته میشه، اما این دیگه ربط زیادی به اینکه قبلا تو کدوم مدرسه درس خوندی نداره. بازهم باید تکرار کنم. اگه ربط و تاثیر داشته باشه هم بیشتر مخربه تا مفید. اگه مدرسه خاص تو با کلاسهای فشرده و و اموزش های اضافه رتبه تو رو به طرز معناداری یهتر کرد، از یه طرف دیگه ضربه بدی به ابعاد دیگه زندگیت زده که متوجه نیستی.
نمونش رو ندیدید؟ کنگور زدگی باعث شده بچها الان دیگه فکر نمیکنن. انگار مغزها تعطیل شده، فقط تست! فقط حفظ! لذت یادگیری رو تجربه نمیکنن. به محض ورود به دانشگاه افسرده میشن و....
پاسخ:
این همون حرف من هست ، من هم  می‌گم با کنترل ورودی مدارس معمولی هر کسی رو راه ندن که معلم ۹۰ درصد انرژیش رو صرف ساکت  کردن و کنترل دانش آموز مساله دار کنه . اگه دانش آموز مستعدی هست بی پول هست راهنمایش کنن، هدایتش کنن
یه مثال می‌زنم خلاص ببینید فرق  اون چیزی که من می‌گم باشما اینه:
مثل یه سفره غذا هست که در مدارس معمولی اصلا غذایی تو سفره نیست بزرگوار بعد شما می‌این می‌گین نه به نظرم گوشتش کمه نمکش زیاده ادویه فلان نزدن....
گرامی فاتحه مدارس معمولی خونده شده ، ۹۰ درصد ورودی های رشته ها و دانشگاه های مشهور از مدارس غیر معمولی هستن و بعضیاشون هم ۱۰۰ درصد. اون وقت شما به فکر نمک غذا هستین.( مشکلات مدارس غیر معمولی قابل کتمان نیست ولی در مقایسه با مدارس معمولی مطرح کردنشون عجیبه:| )

چون به عنوان یک پدر اینده ابن پست رو نوشتید بهتون میگم
ماها فکر نیکنیم باید کودک رو به موففیت برسونیم، درحالی که کودک باید خودش تلاش کنه و موفق بشه
بله باید حمایت عاطفی بکنیم اما نباید امکانات رو هی مثل سرم تزریق کنیم بهش، باید برای به دست اوردنش تلاش کنه.
بله معلم خوب که کودک رو به یادگیری واقعی برسونه خیییییلییییی مهمه. من از الان استرس معلم بچم رو دارم. اما معام خوب نه لزوما تو مدرسه خاصه نه لزوما مدرسه عادی. اصلا ربطی نداره. اینو واقعا به عنوان کسی که تو اموزش پرورشه دیدم که میگم.

در ضمن، دانش اموزهای مدرسه عادی قرار نیست بچه شما رو خدایی نکرده بلایی سرش بیارن. البته که دقت کنید مدرسه ای بنویسید که فرهنگ عمومی ثبت نام کنندگانش نسبتابا فرهنگ شما بخونه، اما اگه تفاوت فرهنگی فاحشی ندارید اجازه بدید کودک محیط واقعی رو ببینه. دانش اموزهای دیگه هم محله‌ای ها و همشهری‌های ایندش خواهند بود‌ که از الان بهش زیست اجتناعی رو یاد میدن :)
پاسخ:
یعنی شما اگه پول و امکان ثبت نام دختر یا پسرتون رو در  یه مدرسه خوب غیرانتفاعی داشته باشین حاضر هستین اونا رو در یک مدرسه معمولی ثبت نامش کنید؟
واقع بین باشین.
شرایط مدارس معمولی جای رشد و بالندگی رو در حال حاضر نداره.
در مورد چیزی که هست حرف بزنید نه آرزوهاتون...
من بچم رو انشالله به کلاسی که معلمش رو و مدرسه ای که مدیرش رو بشناسم و قبول داشته باشم میفرستم. عادی و غیر انتفاعی هم اصلا اهمیتی نداره‌. اتفاقا تازگیا یه مدرسه عادی محروم که دادن تحولی کار میکنن رو شکار کردم. گزینه مناسبی به نظرم میرسه. حالا تا اون موقع که وقتش برسه بیشتر فعالیتهای مدرسه های تحولی رو رصد میکنم تا ببینم خدا چی میخواد
پاسخ:
ان‌شاءالله که بهترین تصمیم رو بگیرین برای فرزندانتون.
لیکن خنده‌ مان گرفت از این پاسخ شما ، چرا مصداقی پاسخ می‌دین، صحبت ما کلی هست وقتی ورودی دانشگاه معتبر ، مدارس معمولی محلی از اعراب  ندارن و این یعنی در حال حاضر گزینه مد نظر شما کمتر از ۱۰ درصد امکان یافتش هست. دید شما باید کلی باشه ، کل سیستم رو در نظر بگیرین. در ضمن صحبت ما در مورد حال حاضر هست. بله اگه تحولی صورت بگیره در سیستم فشل آموزش و پرورش ما هم قاعدتاً در دیدگاهمون تجدید نظر می‌کنیم.
لاکن در حال حاضر این ره به ترکستان است و در مدارس معمولی حق بچه‌های مستعد ضایع خواهد شد.
البته شاید این که در سیستم آموزش و پرورش کار می‌کنید هم روی دیدگاهتون تاثیر گذاشته در عدم پذیرش مشکلات مدارس معمولی :)
دقیقا مصداقی پاسخ میدم چون هیچ کلیتی وجود نداره. جواب تک گزاره ای وجود نداره. اینکه مدرسه دولتی بده و مدرسه خاص خوب یه کلیشه است، مثال نقض از هردوشون حتی بیشتر از مثالهای تاییدشه

تو شهر من خودم مدرسه های دولتی دیدم که در زمینه تحول جلوتر از مدارس غیردولتی هستن
تو شهر شما شاید این موضوع صدق نکنه، تا وقتی متعصبانه و با تعریف کوته بینانه از موفقیت کودک به مسئله نگاه کنید متوجه نخواهید شد



انشآلله که بهترینها برای همه بچه‌ها رقم بخوره :)
پاسخ:
گرامی یه چند تا مدرسه که نمی‌تونه نماینده همه مدارس باشه، شما مثلا تحصیل کرده هستین. به آمار رجوع کنید .
در صد موفقیت مدارس معمولی چرا اینقدر پایینه پس؟
اولین قدم حل مشکل پذیرفتن خود مشکل هست ، چرا لج می‌کنید😐
سوالتون رو تقریبا در هر کامنتم جواب دادم
برای بار اخر عرض میکنم
اگه موفقیت مدرسه رو دادن خروجی به نسبت ورودی تعریف کنیم، مدارس خاص ناموفق‌تر از مدارس عادی عمل کردن. هرچند که استثنا هم هست و ممکنه یه مدرسه خاص بخاطر مدیر و معلم خوب بهتر اما نه لزوما. این چیزها موردی و مصداقیه.


داخل پرانتز
به نظرم اون کسی که لج کرده شما هستید



و من الله توفیق
پاسخ:
دیدگاه شما هم درسته، منتها شما روی کیفیت خروجی‌ها بحث دارین
من روی خروجی داشتن یا نداشتن.
و در حا ل حاضر مدارس معمولی با ادامه این روند فعلی خروجی ندارند.
امیدوارم که سیستم آموزشی اصلاح بشه و از این حالت طبقاتی بیرون بیاد.
و من الله توفیق.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.